200 och en olycka

Har ni också märkt en sak? Jag har fått över 200 besökare! Det är jättekul och jag hoppas att det blir fler och fler.

Lillebror

    För någon dag sedan häsnde en asläskig olycka på stallet!
Den endast 5 år gamla Lillebror blev tömkörd i paddocken, när han på något oturlig sätt fick tömmen mellan benen. Han fick panik, slet sig och for iväg mot stallet. In genom dörröpppningen dundrade han och sedan gick allting så fort.
   Det var bara jag och 12/13-åringa Felicia i stallet.
Lillebror halkade på golvet och gick omkull. Han fastnade nästan i gången mellan två av boxarna, i den gången alla redskap hänger. Ja, där låg han, sparkandes och gjorde repor i golvet. När inredningen rasat lite kom han upp på alla fyra och galopperade vidare i stallet. Hans box var stängd, men logdörren öppen. Så med ett skutt tog han sig ner för rampen.
   Jag skyndade efter, med hjärtat i halsgropen, undrandes: Hur ska det här gå?
Lillebror sprang över allt hö, innan han började klättra upp mellan några små höbalar och en stor rund halmbal. Helt plötslig verkade han fastna. Skräckslagen vände han på huvudet och stirrade på mig. Hans ögon var helt panikslagna.
   Hela tiden fortsatte jag att prata lugnandes.
Jag for fram, tänkte inte så mycket, och försökte knuffa undar rundbalen.  Det gick inte, den var för tung för lilla mig. Då började Lillebror kravla sig framåt och han hade sett luckan vid balen. Han tryckte sig fram och balen rullade undan. Innan han hann springa iväg igen, fångade jag honom. Han bara stod och skakade.
   Jag knäppte snabbt loss tömmarna och höll i grimskaftet. Om och om igen smekte jag hans nosryck och pratade lugnande. Sen kom ägaren.

Som tur var gick allt bra! Ingen kom till skada, förutom Lillebror som svullnade upp lite i bakbenen. Men med tanke på hur illa det kunde gått, hade han tur i oturen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0