Kaninfrågor

Hallå allihopa!

Jag fick en fråga av Jossan angående inlägget "Föröka sig som kaniner..". Jossan är förresten en kompis från kaninföreningen och dessutom en i min klass´ lillasyster.

Fråga:
Vem är E-type och kompis??
Går det att para med Dojjan? Han har ju inte samma färg?

Svar:
Dojjan och Esters uppfödare, Sassa, äger E-type och Kompis. De är 4 respektive 1.5 år och har samma färg som Ester & Viol, dvs. Zobel siames brun. Ni hittar mer om de på www.sassaskaniner.se 

Ja, man kan para Dojjan med Ester; båda två är ju kaniner. Men även rent utställningsmässigt går det bra. Båda två är dvärgvädurar, så det blir  renrasiga ungar. När det gäller färgen går det bra i detta fall.
Dojjan är madagaskarfärgad, eller rödbrun som vissa säger. Ester är Zobel siames brun-färgad. Båda två har ungefär samma teckning, bara i olika färger (se bild). Ungarna blir då (förutsatt att föreldrarna inte bär på andra färggener) antingen något ljusa madagaskar eller något mörka siameser.

Rödbrun vs. Zobel siames brun

Hoppas att jag rätade ut några frågetecken.
Ni är välkomna att ställa alla kaninfrågot ni har just nu, så ska jag svara :)
Kram, melinda


Kommentarer
Postat av: ✿Linda H ✿

annorlunda men kul att läsa om kaniner i en blogg!!!

2009-04-08 @ 22:03:12
URL: http://hogsta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0