Tävling; 110

Jahapp, då är helgen nästan slut och jag var faktist iväg och tävlade idag. Flyinge Ryttarförening (hemmaklubben) arrangerade ponnytävlingar och idag var det regionalt. Jag hoppade LA eller som det numera heter 110 (d-ponny), 100, 90, 80. Man blir helt förvirrad av alla dessa siffror!

Baltazar var lite seg när jag skulle hoppa fram, men han blev pigg efter ett tag. (Eftersom vi startade nästan först, var vi inne på framhoppningen när C-ponnyerna red ärevarv. Så när de gjorde det, blev Baltazar pigg.. Hur hänger detta ihop?) Vi hoppade inga maxade hinder i lilla ridhuset, utan jag övade på att inte hoppa av för tidigt. Det gick sådär...

Väl inne på banan kändes Baltazar fin. Han var lite tittig, kollade på den stora publiken (halva ridhuset fullsatt) och fnös åt lite grus på vattenmattan. Han var alltså inte så cool som han brukar. Andra hindret var en smal oxer, som skulle hoppas rakt mot publiken. Vi red emot det med bra galopp och Baltazar bara
   "Ååå, en publik! Lalala. Shit! Ett hinder!"
   Tvärnit.
   Bommar över hela ridhuset.
   6 sekunders tillägg för domarens "Vänta".
Vi red an en gång till och denna gången skuttade han lätt över.  Nästa gång det strulade lite var vid hinder 4a&b (en kombination med 1 normalt galoppsprång, oxer in, räcke ut).
    Baltazar tittade lite,
    Funderade på när han skulle hoppa.
    Lyfte från marken typ 1 galppsprång för tidigt - rev bakbommen med bakbenen.
    Klämde in två galoppsprång och klarade b-hindret.
Resten av banan funkade fint, om man bortser från alla självmordsbenägna hopp. Skojjig, speciellt på trippelbarren. Hoppa långt är i alla fall något Baltazar klarar.

Totalt fick vi 10 fel, 8 på hinder och 2 för överskriden maxtid (jag ville inte ta snäva svängar när vi redan hade en massa fel. Dumt att riskera något i onödan).

Jag är nöjd trots allt. Baltazar var glad och hade en sån skön inställning. Dessutom har varken han eller jag tävlat så mycket La förr (typ 2 ggr innan) och det är i början av säsongen.  Så jag ser det mer om ett bra träningstillfälle.

Och förresten, jag ska se om jag lyckas ladda upp videon på när jag hoppar...
Kram, Melinda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0