Dressyr på tvådelat + dressyrskola

Jag red Baltazar på "reservtränset" idag, det tvådelade reservtränset. Detta är ett mörkbrunt tränd utan nosgrimma och med ett vanligt, tvådelat tränsbett. Anledningen till att jag inte tog mitt vanliga (det svarta) var helt enkelt att det två-delade bettet med parerstänger satt på och jag orkade inte byta. Förresten, visst är det mycket att hålla reda på, med alla dessa bett och träns. Jag har för övrligt tre träns och fyra bett.

Hur som helst, vi red lite i paddocken idag. Det var lite blöt, men det funkade bra. Jag övade skänkelvikningar på diagolalen och även lite galoppombyte.

Galoppombytsövningen är lite utav en förberedande övning. Jag red i höger varv, vände halvt igenom och flyttade hästen för vänster skänkel mot spåret. Viktigt att hästen inte saktar av. När jag kommer till spåret, sitter jag om (lägger min vikt lite mer inåt) och trycket till med ytterskänkeln samtidigt som jag tar en förhållning. Då bör hästen byta galopp. I vänster varv gör man desamma, fast tvärt om (vänster iställer för höget osv).

På en ännu me oerfaren häst är det lämpligt att sakta av till skritt och därefter fatta den rätta galoppen. Detta bytet kallas för enkelt byte.

Så, hoppas ni lärde er lite och att jag skrev någerlunda rätt :)
Kram, Melinda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0